Achtergrond en ontwikkeling

De maatschappelijke ontwikkelingen, na de val van het communisme in Roemenië in 1989 vroegen om een nieuwe visie ten aanzien van het individu en zijn plaats in de maatschappij. Dat gold in versterkte mate voor de houding ten opzichte van kansarme kinderen en in het bijzonder kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking.

Stichting Speranta is in 1996 opgericht met als doel om de hulpverleningsacties die door de oprichters  begin jaren negentig in Roemenië in gang hadden gezet te waarborgen en een structureel kader te kunnen bieden voor continuïteit. Speranta is het Roemeense woord voor hoop.

Als kleine particuliere non-profit organisatie ondersteunt de stichting, financieel en met kennisoverdracht, kleinschalige projecten die bijdragen aan de verbetering van de levensomstandigheden van kansarme kinderen en moeilijk lerende kinderen en jongeren en in het bijzonder kinderen, jongeren en volwassenen met een beperking en handicap in Roemenië.