SOS Kinderdorpen Roemenië

SOS Kinderdorpen Roemenië biedt aan honderden kinderen een veilige familiebasis in drie SOS kinderdorpjes verspreid door het land. Naast de opvang van kinderen in de eigen SOS kinderdorpjes worden er vanuit de SOS diverse projecten ontwikkelt en uitgevoerd ten bate van de community. Een van de projecten is gericht op het versterken van armlastige familie zodat deze door middel van concrete hulp en begeleiding in staat worden gesteld om de kinderen in de familie te houden. In de twintig jaar na de oprichting zijn door de organisaties duizenden zeer armlastige families en kinderen geholpen met voedselpakketten, kleding, hulp bij het vinden van een woning en werk voor de ouders, scholing en begeleiding van de kinderen.

Het is hartverwarmend om te zien dat de SOS kinderen zich binnen de SOS familie tot zelfstandige jonge mensen kunnen ontwikkelen en uiteindelijk op eigen benen gaan  staan. Als arts, computerdeskundige, kunstenaar, timmerman, kapper en anderszins zijn zij rolmodel voor kleinere broertjes en zusjes uit de SOS familie.

KLG (Kuijken Logistic Group) Europe B.V

Project Dorpskinderen naar School 2015-2020: Veel dorpskinderen in Roemenië leven nog steeds in armoede en kunnen helaas niet naar school, vaak door het ontbreken van de meest basale dingen. SOS kinderdorpen Roemenië vangt al vele jaren een deel van deze kinderen op in een speciaal ontwikkeld programma waar ouders en kinderen geholpen en begeleid worden. In samenwerking met SOS Kinderdorpen en gesteund door KLG Europe BV is de stichting in 2015 met het project gestart. Vanaf het eerste jaar direct een succes. Lees verder bij projecten.

Child Development Trust (CDT)

Het begon in 1996 met Poiana Florilor (de Bloemen vallei) in het noorden van Roemenië, een mooi kinderdorpje dat gebouwd en gefinancierd werd door Child Developement Trust Nederland (CDT). De stichting heeft zich vanaf het eerste uur ingezet voor de realisatie van het dorpje, dat ter wille van de continuïteit in 2006 overgedragen werd aan SOS Kinderdorpen Roemenië, een zusterorganisatie van SOS Kinderdorpen Internationaal.

Speranta coördineert jaarlijks een beurzenprogramma gericht op de talentontwikkeling van de SOS kinderen. Zie verder onder TALENTINO  Beurzen.

De voorzitter van stichting Speranta is na een periode van 12 jaar als bestuurslid van de SOS Kinderdorpen Roemenië,  in 2014 Ambassadeur voor de SOS Kinderdorpen Roemenië benoemd.